Kasza jaglana właściwości prozdrowotne

Właściwości odżywcze i zdrowotne kaszy jaglanej

Kasza jaglana powstaje z prosa. Ma bardzo drobne, żółte ziarna, dobrze przygotowana ma charakterystyczny delikatny smak. Naturalnie nie zawiera glutenu, dlatego może być spożywana przez osoby z celiakią, najlepiej wybierać produkt certyfikowany znakiem przekreślonego kłosa. Jest cennym źródłem witamin z grupy B, żelaza, miedzi, krzemu, magnezu, wapnia, potasu oraz białka. Ponadto dostarcza witaminę E i lecytynę, które poprawiają pamięć i koncentrację. Zawiera natomiast mało błonnika pokarmowego- 3,2g/100g, czyli prawie 2 x mniej niż kasza gryczana. 100g suchego produktu (przed ugotowaniem) ma około 380kcal.

Właściwości zdrowotne kaszy jaglanej

  • Kasza jaglana jest znana ze swoich właściwości rozgrzewających i przeciwwirusowych, dlatego szczególnie będziemy ją polecać w okresie przeziębień. Dobrym rozwiązaniem są jaglanki na ciepło w ramach śniadania, przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
  • Dzięki składnikom mineralnym, które są w niej zawarte, dobrze wpływa na stan włosów, skóry i paznokci
  • Ze względu na zawartość wapnia, fosforu, magnezu i miedzi, kasza jaglana ma właściwości wspierające układ kostny. Będzie szczególnie wskazana w diecie osób zagrożonych osteoporozą, dla kobiet po 50 r. życia, dzieci i młodzieży.
  • Jest lekkostrawna i z tego względu polecana osobom z chorobami układu pokarmowego oraz dla osób w okresie rekonwalescencji.
  • W kaszy jaglanej zawarty jest krzem, który korzystnie wpływa na stan stawów, przyspiesza regenerację po urazach i kontuzjach, poprawia mineralizację kości.
  • Jest naturalnym źródłem lecytyny, która oprócz wspomnianego wpływu na układ nerwowy, przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu we krwi.
  • Kasza jaglana ma wysoki indeks glikemiczny (IG 71), jednak ze względu na wysoką wartość odżywczą nie jest zakazana w diecie osób z cukrzycą ani insulinoopornością. Należy jednak zadbać o to, aby w posiłku wystąpiła w odpowiednim połączeniu z warzywami i białkiem. Ugotowana na sypko nie będzie tak szybko podnosiła glikemii. Dobre połączenie to: kasza jaglana podana z dorszem i surówką z białej kapusty. Niekorzystne pod kątem glikemii będzie natomiast łączenie jej z suszonymi owocami i miodem w postaci jaglanki.

Kasza jaglana w jadłospisie

Kaszę jaglaną można spożywać w wersji na słodko i na słono, jako klasyczny dodatek do mięsa, zup, sałatek lub w postaci ugotowanej na śniadanie jaglanki z owocami niskocukrowymi. Znajdziemy również wiele przepisów na wypieki z jej użyciem. Można z niej wyczarować także pyszne kotleciki, placuszki, zapiekanki czy warzywa faszerowane kaszą jaglaną.

W cateringu dietetycznym Get Fit kasze jaglaną znajdziemy w dietach eliminujących gluten, czyli w diecie bezglutenowej oraz diecie Samuraja. Polecamy między innymi Kotleciki z kaszy jaglanej z warzywami z dipem czosnkowym oraz Wegański snickers na kaszy jaglanej.

Przygotowała: Agnieszka Kula, Dietetyk Get Fit Catering

Zobacz również

14 kwietnia 2022
Dieta wykluczająca produkty o wysokim indeksie glikemicznym powinna być odpowiednio skomponowana. Dowiedz się zatem, jakie posiłki mają niski IG!
29 marca 2022
Błonnik pokarmowy jest chemicznie niejednorodną grupą związków pochodzenia roślinnego, nie ulega trawieniu oraz wchłanianiu w przewodzie pokarmowym człowieka. Mimo to jest ogromnie ważny dla zdrowia i może ograniczyć ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne. Błonnik pokarmowy dzielimy na frakcję rozpuszczalną (gumy, śluzy roślinne, pektyny) i nierozpuszczalną (celuloza, hemiceluloza, ligniny). Nie jest to podział dokładny, ponieważ błonnik …

Wpływ błonnika pokarmowego na zdrowie i odchudzanie Więcej »

28 stycznia 2022
Obecnie ponad 25% dzieci w wieku 3 lat ma nieprawidłową masę ciała, natomiast około 30% 8 latków ma otyłość lub nadwagę. Podpowiadamy jak zapobiegać otyłości u dzieci.
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial