kiszonki właściwości

Czy kiszonki są zdrowe?

Kiszonki – właściwości kaloryczne

Kiszonki to produkty, po które szczególnie chętnie sięgamy w kuchni polskiej, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Są niskokaloryczne, ponieważ wskutek fermentacji cukier zawarty w świeżym produkcie ulega przekształceniu w kwas mlekowy. Kiszonki zawierają zatem mniej kalorii niż nieprzetworzone warzywa i owoce.

Cenne właściwości zdrowotne kiszonek

Produkty kiszone dostarczają witamin z grupy B (wit. B1, B2, B3), które regulują metabolizm
i wspomagają trawienie węglowodanów, białek i tłuszczu. Mają także korzystny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci.

Kiszonki warzywne są źródłem witamin A, C, E, K oraz minerałów: potasu, wapnia, fosforu, magnezu, cynku.

Dostarczają błonnik pokarmowy, który przyspiesza perystaltykę jelit, daje uczucie sytości, korzystnie wpływa na skład mikroflory jelito, wiąże i usuwa jony metali ciężkich i toksyny bakteryjne, pozytywnie wpływa na gospodarkę węglowodanową organizmu.

Właściwości prozdrowotne kiszonek

Regularnie spożywane kiszone produkty pomagają obniżyć stężenie cholesterolu i mają znaczenie
w przeciwdziałaniu chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Pojawiają się także doniesienia, że do właściwości kiszonek należy zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych.

Kiszonki mogą zawierać bakterie kwasu mlekowego (tzw. bakterie probiotyczne), natomiast nie są to ilości standaryzowane. Nie wiemy ile ich tam jest i czy na pewno są obecne w takiej ilości, która wywiera efekt leczniczy. Nie można zatem stosować kiszonek zamiast probiotyku przy antybiotykoterapii. Warto jednak włączyć je do posiłków, jako dodatkowy składnik diety wzmacniający organizm, układ odpornościowy, mogący wpływać na mikroflorę przewodu pokarmowego i regulujący pracę jelit.

Czy kiszonki mają słabe punkty pod kątem zdrowia?

Jeśli zastanawiasz się, czy kiszonki są zdrowe, koniecznie weź pod uwagę, że mimo wielu dobroczynnych właściwości, zawierają sporą ilość soli, dlatego osoby
z nadciśnieniem powinny spożywać je z umiarem. Produkty fermentowane zawierają histaminę, która może niekiedy pogłębiać występujące już objawy jelitowe, zwłaszcza u osób z SIBO (Zespól rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego).

Zalecenia

Najbardziej polecane są kiszonki samodzielnie przygotowane w domu, bez dodatkowych konserwantów i substancji przyspieszających fermentację. Mają one najwięcej wartości odżywczych. Najbardziej popularne wśród produktów kiszonych są kapusta i ogórki. Okazuje się jednak, że kisić można też buraki, marchewkę, selera, kalafior, paprykę, dynię, rzepę, cukinię, czosnek, cytrynę, śliwki, gruszki oraz jabłka.

Zapraszamy do przeczytania naszego wpisu o tym jak zastąpić mięso w diecie.

Przygotowała: Agnieszka Kula, Dietetyk Get Fit Catering

Zobacz również

14 kwietnia 2022
Dieta wykluczająca produkty o wysokim indeksie glikemicznym powinna być odpowiednio skomponowana. Dowiedz się zatem, jakie posiłki mają niski IG!
29 marca 2022
Błonnik pokarmowy jest chemicznie niejednorodną grupą związków pochodzenia roślinnego, nie ulega trawieniu oraz wchłanianiu w przewodzie pokarmowym człowieka. Mimo to jest ogromnie ważny dla zdrowia i może ograniczyć ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne. Błonnik pokarmowy dzielimy na frakcję rozpuszczalną (gumy, śluzy roślinne, pektyny) i nierozpuszczalną (celuloza, hemiceluloza, ligniny). Nie jest to podział dokładny, ponieważ błonnik …

Wpływ błonnika pokarmowego na zdrowie i odchudzanie Więcej »

28 stycznia 2022
Obecnie ponad 25% dzieci w wieku 3 lat ma nieprawidłową masę ciała, natomiast około 30% 8 latków ma otyłość lub nadwagę. Podpowiadamy jak zapobiegać otyłości u dzieci.
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial