Kiszonki warzywne właściwości

Czy kiszonki są zdrowe?

Korzystne właściwości kaloryczne kiszonek warzywnych

Kiszonki to produkty, po które szczególnie chętnie sięgamy w kuchni polskiej, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Są niskokaloryczne, ponieważ w skutek fermentacji cukier zawarty w świeżym produkcie ulega przekształceniu w kwas mlekowy. Kiszonki zawierają zatem mniej kalorii niż nieprzetworzone warzywa i owoce.

Cenne wartości odżywcze z kiszonek

Produkty kiszone dostarczają witamin z grupy B (wit. B1, B2, B3), które regulują metabolizm
i wspomagają trawienie węglowodanów, białek i tłuszczu. Mają także korzystny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci.

Kiszonki warzywne są źródłem witamin A, C, E, K oraz minerałów: potasu, wapnia, fosforu, magnezu, cynku.

Dostarczają błonnik pokarmowy, który przyspiesza perystaltykę jelit, daje uczucie sytości, korzystnie wpływa na skład mikroflory jelito, wiąże i usuwa jony metali ciężkich i toksyny bakteryjne, pozytywnie wpływa na gospodarkę węglowodanową organizmu.

Właściwości prozdrowotne kiszonek

Regularnie spożywane kiszone produkty pomagają obniżyć stężenie cholesterolu i mają znaczenie
w przeciwdziałaniu chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Pojawiają się także doniesienia, że kiszone warzywa i owoce zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.

Kiszonki mogą zawierać bakterie kwasu mlekowego (tzw. bakterie probiotyczne), natomiast nie są to ilości standaryzowane. Nie wiemy ile ich tam jest i czy na pewno są obecne w takiej ilości, która wywiera efekt leczniczy. Nie można zatem stosować kiszonek zamiast probiotyku przy antybiotykoterapii. Warto jednak włączyć je do posiłków, jako dodatkowy składnik diety wzmacniający organizm, układ odpornościowy, mogący wpływać na mikroflorę przewodu pokarmowego i regulujący pracę jelit.

Czy kiszonki mają słabe punkty pod kątem zdrowia?

Jeśli zastanawiasz się, czy kiszonki są zdrowe, koniecznie weź pod uwagę, że mimo wielu dobroczynnych właściwości, zawierają sporą ilość soli, dlatego osoby
z nadciśnieniem powinny spożywać je z umiarem. Produkty fermentowane zawierają histaminę, która może niekiedy pogłębiać występujące już objawy jelitowe, zwłaszcza u osób z SIBO (Zespól rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego).

Zalecenia

Najbardziej polecane są kiszonki samodzielnie przygotowane w domu, bez dodatkowych konserwantów i substancji przyspieszających fermentację. Mają one najwięcej wartości odżywczych. Najbardziej popularne wśród produktów kiszonych są kapusta i ogórki. Okazuje się jednak, że kisić można też buraki, marchewkę, selera, kalafior, paprykę, dynię, rzepę, cukinię, czosnek, cytrynę, śliwki, gruszki oraz jabłka.

Przygotowała: Agnieszka Kula, Dietetyk Get Fit Catering

Zobacz również

5 grudnia 2021
Kasza jaglana jest znana ze swoich właściwości rozgrzewających i przeciwwirusowych. Lista jej zalet jest jednak znacznie dłuższa. Dowiedz się więcej!
25 listopada 2021
Kiszonki są źródłem witamin i minerałów. Czy jednak każdy może po nie sięgać? Odpowiadamy, czy są one zdrowe i czy można je często spożywać.
28 października 2021
Robiąc zakupy większość z nas zwraca szczególną uwagę na etykietę. Sprawdzamy, czy skład produktu nie zawiera niepożądanych, potencjalnie szkodliwych dodatków, barwników czy konserwantów. Część z nich jest tworem syntetycznym, niektóre w nadmiarze faktycznie mogą nie być obojętne dla naszego zdrowia. Preferujemy produkty bio lub organiczne, koniecznie nieprzetworzone, ponieważ automatycznie kojarzymy naturalne produkty z czymś zdrowym …

Naturalne trucizny w żywności Więcej »