Skrobia oporna w diecie

W dzisiejszym wpisie przedstawimy prozdrowotne korzyści spożywania skrobii opornej, na które szczególną uwagę powinny zwrócić osoby odchudzające się oraz zmagające z insulinoopornością czy cukrzycą.

Jak powstaje skrobia oporna

Skrobia oporna jest jedną z frakcji błonnika pokarmowego, tzw. frakcja nierozpuszczalna.

Pod wpływem ochładzania produktów skrobiowych, część zawartej w nich skrobi zmienia swoją strukturę na nieprzyswajalną (tzw. retrogradacja skrobi). Powstaje skrobia oporna, która nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym. W niektórych produktach, jak np. niedojrzałych bananach skrobia oporna występuje naturalnie.

Nie możemy z niej czerpać energii na potrzeby organizmu i w formie niezmienionej przechodzi do jelita grubego, gdzie staje się pokarmem dla bakterii tam butujących.

Źródła pokarmowe

  • zbożowe produkty ugotowane i następnie schłodzone, np. zimny ryż, makaron, płatki owsiane, ugotowane ziemniaki. Powtórne podgrzanie takiego produktu powoduje jedynie nieznaczne ubytki skrobi opornej.
  • czerstwe pieczywo, przynajmniej jednodniowe,
  • z natury możemy ją czerpać ze wspomnianych już mało dojrzałych bananów, nasion roślin strączkowych, z orzechów czy pestek.

Szczególne znaczenie ma skrobia oporna w diecie osób z cukrzycą i insulinoopornością, ponieważ poprawia wrażliwość tkanek na insulinę i obniża glikemię po posiłku. Ma znaczenie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, ponieważ obniża stężenie triglicerydów i cholesterolu LDL w surowicy krwi. Ponadto daje długotrwałe uczucie sytości i dzięki temu może wspomagać proces odchudzania.

Skrobia oporna stanowi pożywkę dla bakterii zasiedlających jelito grube, jest naturalnym prebiotykiem. W trakcie jej fermentacji powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (kwasy SCFA), głównie kwas masłowy, propionowy i octowy o korzystnym wpływie na stan nabłonka jelita grubego.

Ponadto skrobia oporna pływa korzystnie na perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Jako jeden  z wielu elementów zdrowej diety zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

Opracowała: Agnieszka Kula Dietetyk

Skrobię oporną znajdziecie w dietetycznych zestawach cateringu dietetycznego Get Fit. W poniższej galerii zobaczycie nasze smaczne i pełnowartościowe posiłki. Warszawa, Pruszków, okolice – zamów dieta pudełkowa Get Fit już dzisiaj TUTAJ

Spaghetti ai funghi oraz Paella z kurczakiem i sałatką

Pełnoziarniste naleśniki z indykiem i sałatką oraz Kanapka z domowym pasztetem z pistacjami i rodzynkami

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *