Skrobia oporna w diecie

W dzisiejszym wpisie przedstawimy prozdrowotne korzyści spożywania skrobii opornej, na które szczególną uwagę powinny zwrócić osoby odchudzające się oraz zmagające z insulinoopornością czy cukrzycą.

Jak powstaje skrobia oporna

Skrobia oporna jest jedną z frakcji błonnika pokarmowego, tzw. frakcja nierozpuszczalna.

Pod wpływem ochładzania produktów skrobiowych, część zawartej w nich skrobi zmienia swoją strukturę na nieprzyswajalną (tzw. retrogradacja skrobi). Powstaje skrobia oporna, która nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym. W niektórych produktach, jak np. niedojrzałych bananach skrobia oporna występuje naturalnie.

Nie możemy z niej czerpać energii na potrzeby organizmu i w formie niezmienionej przechodzi do jelita grubego, gdzie staje się pokarmem dla bakterii tam butujących.

Źródła pokarmowe

  • zbożowe produkty ugotowane i następnie schłodzone, np. zimny ryż, makaron, płatki owsiane, ugotowane ziemniaki. Powtórne podgrzanie takiego produktu powoduje jedynie nieznaczne ubytki skrobi opornej.
  • czerstwe pieczywo, przynajmniej jednodniowe,
  • z natury możemy ją czerpać ze wspomnianych już mało dojrzałych bananów, nasion roślin strączkowych, z orzechów czy pestek.

Szczególne znaczenie ma skrobia oporna w diecie osób z cukrzycą i insulinoopornością, ponieważ poprawia wrażliwość tkanek na insulinę i obniża glikemię po posiłku. Ma znaczenie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, ponieważ obniża stężenie triglicerydów i cholesterolu LDL w surowicy krwi. Ponadto daje długotrwałe uczucie sytości i dzięki temu może wspomagać proces odchudzania.

Skrobia oporna stanowi pożywkę dla bakterii zasiedlających jelito grube, jest naturalnym prebiotykiem. W trakcie jej fermentacji powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (kwasy SCFA), głównie kwas masłowy, propionowy i octowy o korzystnym wpływie na stan nabłonka jelita grubego.

Ponadto skrobia oporna pływa korzystnie na perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Jako jeden  z wielu elementów zdrowej diety zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

Opracowała: Agnieszka Kula Dietetyk

Skrobię oporną znajdziecie w dietetycznych zestawach cateringu dietetycznego Get Fit. W poniższej galerii zobaczycie nasze smaczne i pełnowartościowe posiłki. Warszawa, Pruszków, okolice – zamów dieta pudełkowa Get Fit już dzisiaj TUTAJ

Spaghetti ai funghi oraz Paella z kurczakiem i sałatką

Pełnoziarniste naleśniki z indykiem i sałatką oraz Kanapka z domowym pasztetem z pistacjami i rodzynkami

Zobacz również

23 maja 2021
Szukasz alternatywy dla mleka krowiego? Poznaj napoje roślinne, które mogą zastąpić zwierzęce mleko w Twojej diecie. Sprawdź różnice!
10 maja 2021
Wiele słyszy się o sposobach na budowanie masy mięśniowej. Pytanie jednak, które z nich są bezpieczne. Poznaj fakty na ten temat!
28 kwietnia 2021
Podpowiadamy jak ograniczyć spożywanie słodyczy oraz na co możesz je zamienić. Sprawdź kilka naszych rad, które pomogą Ci wprowadzić zdrowe nawyki!