Prozdrowotne walory orzechów

Orzechy to produkty wysokokaloryczne (w 100g zawierają od około 550 do nawet 670kcal), jednakże warto je włączyć do swojej diety, ponieważ są źródłem cennych dla zdrowia składników. Dostarczają magnez, miedź, cynk, selen, potas, wapń, kwas foliowy, witaminy z grupy B, witaminę E, kwasy tłuszczowe(głównie nienasycone kwasy tłuszczowe), flawonoidy i polifenole, błonnik pokarmowy oraz białko.

Spożywanie codziennie około 30g orzechów (mała garść) zmniejsza ryzyko rozwinięcia się cukrzycy typu 2. Orzechy wpływają również na obniżenie ciśnienia skurczowego krwi, poprawiają profil lipidowy, wpływają na zwiększenie elastyczności naczyń krwionośnych. Poprawiają pamięć, koncentrację, kondycję włosów, skóry, paznokci, wzmacniają odporność.

Stwierdzono, że zwiększają insulinowrażliwość tkanek oraz zmniejszają glikemię poposiłkową, dlatego zalecane są w diecie osób z insulinowrażliwością. Doskonale sprawdzą się w połączeniu z owocami, owsiankami, zupami krem czy sałatkami.

Warto sięgać po różne odmiany orzechów, ponieważ mają nieco inną zawartością poszczególnych kwasów tłuszczowych. I tak orzechy brazylijskie zawierają ponad 2,5-krotnie więcej nasyconych kwasów tłuszczowych niż orzechy włoskie. Orzechy laskowe są natomiast dużo lepszym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych niż orzechy włoskie.

Co ważne należy wybierać produkty naturalne, bez dodatku soli, karmelu, miodu, czy innych niezdrowych czekoladowych otoczek. Wkomponowane w dobrze zbilansowaną dietę, nie przyczynią się do wzrostu masy ciała i są zalecane również osobom na diecie redukcyjnej.

Opracowała: Dietetyk Agnieszka Kula

Bakalie, a w szczególności orzechy są ważnym składnikiem prawidłowo zbilansowanej diety, dlatego znajdziecie je również w naszych dietach. W szczególności często występują one w diecie sportowej oraz w wyższych kalorycznościach w pozostałych dietach (od 2000kcal wzwyż). Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami naszych posiłków i spróbowania naszej prawidłowo zbilansowanej diety pudełkowej, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki i okolicach – złóż zamówienie TUTAJ.

Snickers wegański oraz Roladki drobiowe z suszonymi pomidorami i fetą w towarzystwie kaszy kuskus i surówki z czerwonej kapusty

Kanapki na żytnim pieczywie z klasycznym i pietruszkowym hummusem oraz Caprese z mozzarellą i bazylią

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *