dieta na odporność

Dieta na odporność – co jeść, aby wzmocnić organizm?

Nie ma cudownych leków ani też błyskawicznych sposobów, które na stałe wzmacniają odporność człowieka i gwarantują brak infekcji w okresie jesienno- zimowym. O stan zdrowia naszego organizmu, a co za tym idzie również sprawność układu odpornościowego, powinniśmy dbać cały rok. Jednym z elementów, które wpływają na odporność, jest dieta.

Dieta wzmacniająca system immunologiczny

Aby zapewnić prawidłowe działanie układu odpornościowego warto sięgać po produkty, które działają rozgrzewająco na organizm i mają działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne. Aromatyczne przyprawy takie jak: imbir, kardamon, cynamon, goździki, kurkuma, chili można spożywać w formie rozgrzewających herbat, np. imbirowo-pomarańczowej czy jabłkowo-cynamonowej z dodatkiem goździków. Szczególnie w chłodne dni polecane będą ciepłe posiłki, np. zupy krem z pomidorów i papryki z chili, dania jednogarnkowe typu gryczotto czy pęczotto, kociołki warzywne w połączeniu z rozgrzewającymi ziołami.

Co jeść na wzmocnienie organizmu?

Mimo, że wybór owoców i warzyw jesienią jest znacznie mniejszy niż latem, dodatkowo smak niektórych z nich nie jest już tak atrakcyjny dla nas, tej grupy produktów nie może w diecie zabraknąć. Dostarczają witaminy, składniki mineralne i fitozwiązki, które wzmacniają organizm. Szczególnie mocno z sezonem jesiennym kojarzy się dynia, która jest bogata w beta-karoten, wzmacnia odporność, poprawia krążenie krwi, wpływa korzystnie na wzrok. Beta-karoten znajduje się w żółto-pomarańczowo-czerwonych warzywach i owocach oraz w warzywach liściastych, m.in.: marchewce, pomidorach, papryce,  jarmużu, szpinaku, liściach pietruszki, brokułach, melonie.

Naturalne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe wykazuje czosnek. Zwłaszcza polecamy go jeść na surowo, ponieważ zachowuje wtedy swoje właściwości prozdrowotne.

Probiotyki w zależności od gatunku wykazują szereg działań prozdrowotnych, pomagają zwalczać mikroorganizmy chorobotwórcze, pełnią funkcje metaboliczną i odżywczą, wspomagają układ immunologiczny. Niewielkie ilości bakterii probiotycznych możemy znaleźć w kiszonkach (kiszone ogórki, kapusta kiszona, soki z kiszonych warzyw) lub w jogurtach naturalnych zawierający szczepy bakterii probiotycznych (co istotne: nie każdy jogurt to jogurt probiotyczny), Czasem jeśli mamy ku temu wskazania, przydatna może okazać się także suplementacja diety odpowiednim preparatem probiotycznym, zawierającym szczep o udowodnionym działaniu wpływającym odporność. O tym powinien zawsze decydować lekarz.

Jesienią możemy uniknąć infekcji lub znieść ją lżej. Ważna jest odpowiednio skomponowana dieta na odporność eliminująca produkty przetworzone, właściwa ilość snu i koniecznie suplementacja witaminy D! Nie zapomnijmy też o aktywności fizycznej, która poprawia odporność organizmu i wyraźnie zmniejsza ryzyko infekcji.

Opracowała: Agnieszka Kula Dietetyk

W poniższej galerii zobaczycie nasze smaczne i pełnowartościowe posiłki. Warszawa, Pruszków, okolice – zamów dieta standardowa pudełkowa Get Fit już dzisiaj TUTAJ

Bezglutenowe gofry ze śliwkową nutellą i owocami oraz Owsianka z wiśniami, sosem waniliowym i owocami

Pełnoziarnista pizza z chorizo i sałatką oraz Granola z jogurtem i owocami

Zobacz również

25 lipca 2021
Utrzymanie zrównoważonego poziomu wody jest niezbędne. Odwodnienie, ale też nadmierne nawodnienie mogą mieć niszczący wpływ na ogólny stan zdrowia. Dowiedz się ile wody należy spożywać.
8 lipca 2021
Kofeina znajduje się w wielu produktach spożywczych, w szczególności w różnych napojach. Poznaj jej sposób działania i wpływ na Twój organizm!
22 czerwca 2021
Jak przygotować niebieskie jedzenie oraz czemu zawdzięcza wyjątkowy kolor? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!