Dieta na odporność – co jeść, aby wzmocnić organizm?

Nie ma cudownych leków ani też błyskawicznych sposobów, które na stałe wzmacniają odporność człowieka i gwarantują brak infekcji w okresie jesienno- zimowym. O stan zdrowia naszego organizmu, a co za tym idzie również sprawność układu odpornościowego, powinniśmy dbać cały rok. Jednym z elementów, które wpływają na odporność, jest dieta.

Aby zapewnić prawidłowe działanie układu odpornościowego warto sięgać po produkty, które działają rozgrzewająco na organizm i mają działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne. Aromatyczne przyprawy takie jak: imbir, kardamon, cynamon, goździki, kurkuma, chili można spożywać w formie rozgrzewających herbat, np. imbirowo-pomarańczowej czy jabłkowo-cynamonowej z dodatkiem goździków. Szczególnie w chłodne dni polecane będą ciepłe posiłki, np. zupy krem z pomidorów
i papryki z chili, dania jednogarnkowe typu gryczotto czy pęczotto, kociołki warzywne w połączeniu
z rozgrzewającymi ziołami.

Mimo, że wybór owoców i warzyw jesienią jest znacznie mniejszy niż latem, dodatkowo smak niektórych z nich nie jest już tak atrakcyjny dla nas, tej grupy produktów nie może w diecie zabraknąć. Dostarczają witaminy, składniki mineralne i fitozwiązki, które wzmacniają organizm. Szczególnie mocno z sezonem jesiennym kojarzy się dynia, która jest bogata w beta-karoten, wzmacnia odporność, poprawia krążenie krwi, wpływa korzystnie na wzrok. Beta-karoten znajduje się w żółto-pomarańczowo-czerwonych warzywach i owocach oraz w warzywach liściastych, m.in.: marchewce, pomidorach, papryce,  jarmużu, szpinaku, liściach pietruszki, brokułach, melonie.

Naturalne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe wykazuje czosnek. Zwłaszcza polecamy go jeść na surowo, ponieważ zachowuje wtedy swoje właściwości prozdrowotne.

Probiotyki w zależności od gatunku wykazują szereg działań prozdrowotnych, pomagają zwalczać mikroorganizmy chorobotwórcze, pełnią funkcje metaboliczną i odżywczą, wspomagają układ immunologiczny. Niewielkie ilości bakterii probiotycznych możemy znaleźć w kiszonkach (kiszone ogórki, kapusta kiszona, soki z kiszonych warzyw) lub w jogurtach naturalnych zawierający szczepy bakterii probiotycznych (co istotne: nie każdy jogurt to jogurt probiotyczny), Czasem jeśli mamy ku temu wskazania, przydatna może okazać się także suplementacja diety odpowiednim preparatem probiotycznym, zawierającym szczep o udowodnionym działaniu wpływającym odporność. O tym powinien zawsze decydować lekarz.

Jesienią możemy uniknąć infekcji lub znieść ją lżej. Ważna jest odpowiednio skomponowana dieta eliminująca produkty przetworzone, właściwa ilość snu i koniecznie suplementacja witaminy D! Nie zapomnijmy też o aktywności fizycznej, która poprawia odporność organizmu i wyraźnie zmniejsza ryzyko infekcji.

Opracowała: Agnieszka Kula Dietetyk

W poniższej galerii zobaczycie nasze smaczne i pełnowartościowe posiłki. Warszawa, Pruszków, okolice – zamów dieta pudełkowa Get Fit już dzisiaj TUTAJ

Bezglutenowe gofry ze śliwkową nutellą i owocami oraz Owsianka z wiśniami, sosem waniliowym i owocami

Pełnoziarnista pizza z chorizo i sałatką oraz Granola z jogurtem i owocami

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *