Marchew – właściwości odżywcze i prozdrowotne

Marchew to bardzo popularne warzywo. Znajdziemy ją we wszystkich kuchniach świata. Czemu zawdzięcza taką sławę? Jest dostępna o każdej porze roku, można ją wykorzystywać na wiele sposobów, ale przede wszystkim posiada unikalne właściwości odżywcze.

O jej dobroczynnym działaniu decyduje duża ilość witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Marchew jest jednym z głównych źródeł beta-karotenu. Jest to barwnik (karotenoid), który decyduje o barwie korzeni, a dla człowieka jest głównym źródłem prowitaminy A, z której następnie powstaje witamina A, odpowiedzialna m.in. za prawidłowe widzenie, prawidłowy wzrost kości, spowolnienie starzenia czy różnicowanie się komórek. Beta-karoten jest przeciwutleniaczem. Jego głównym zadaniem jest opóźnienie lub wstrzymanie procesu utleniania się substancji. Działanie antyoksydantów polega na ochronie komórek i zahamowaniu działania wolnych rodników, które wykazują działanie nowotworowe, miażdżycogenne, mogą wywoływać choroby neurodegeneracyjne, cukrzycę typu 2. Mogą nawet powodować odrzucenie przeszczepu. Beta-karoten jest swoistym “wymiataczem” wolnych rodników z naszego organizmu. Oprócz tego wzmacnia on system immunologiczny, chroni wyściółkę przewodu pokarmowego i dróg oddechowych przed infekcjami. Innym barwnikiem występującym w marchwi jest luteina, która wpływa na regenerację plamki ocznej i zapobiega jej zwyrodnieniom.

Marchew jest dobrym źródłem błonnika (2,8-3,6g w 100g), co ułatwia i przyspiesza wypróżnianie, reguluje perystaltykę jelit, obniża zawartość cholesterolu czy zapobiega stanom zapalnym. Oprócz tego składnikami mineralnymi występującymi w marchwi jest wapń, żelazo, potas, magnez, mangan, miedź i cynk.

W jaki sposób wykorzystujemy marchew w naszych posiłkach? Możecie znaleźć ją jako dodatek w surówkach, sałatkach, twarożkach, zapiekankach śniadaniowych i nie tylko. Natomiast w większych i bardziej wyczuwalnych porcjach zasmakujecie jej w postaci pysznej, rozgrzewającej zupy krem, kotlecików warzywnych, czy ciasta marchewkowego. Nic tylko spróbować!

Opracowała: Hanna Antosiewicz, Stażystka Get Fit Catering

W cateringu dietetycznym Get Fit korzystamy nie tylko z marchewki czerwonej, ale również z marchwi żółtej i fioletowej. Poniżej przedstawiamy smakołyki, które serwujemy w cateringu dietetycznym Get Fit w Warszawa, Pruszków, Piaseczno i okolice.

Zamów naszą zbilansowaną dietę pudełkową już teraz!

Pomarańczowo – marchewkowa jaglanka z jogurtem i owocami oraz Indyk w sosie z warzyw korzeniowych z łódeczkami ziemniaków i mizerią

Kanapka z twarożkiem i plastrami marchewki oraz Sałatka z serem wędzonym, grzankami i dressingiem pomarańczowym

Zobacz również

23 maja 2021
Szukasz alternatywy dla mleka krowiego? Poznaj napoje roślinne, które mogą zastąpić zwierzęce mleko w Twojej diecie. Sprawdź różnice!
10 maja 2021
Wiele słyszy się o sposobach na budowanie masy mięśniowej. Pytanie jednak, które z nich są bezpieczne. Poznaj fakty na ten temat!
28 kwietnia 2021
Podpowiadamy jak ograniczyć spożywanie słodyczy oraz na co możesz je zamienić. Sprawdź kilka naszych rad, które pomogą Ci wprowadzić zdrowe nawyki!