Mikrobiota jelitowa

Jeżeli zdrowo odżywiamy się, dostarczamy błonnik pokarmowy w odpowiedniej ilości, jesteśmy aktywni fizycznie, nie nadużywamy niesteroidowych leków przeciwzapalnych i antybiotyków, wysypiamy się, dobrze radzimy sobie ze stresem, to stwarzamy przyjazne środowisko dla rozwoju korzystnych bakterii w naszych jelitach.

Natomiast gdy bazujemy na produktach przetworzonych, bogatych w tłuszcz, z dużą zawartością cukrów prostych, jemy mało warzyw i owoców, śpimy krótko, często sięgamy po leki przeciwbólowe bez recepty lub leczymy infekcje wirusowe antybiotykiem (!) to zubożamy swoją mikrobiotę jelitową. Zaburzenia ilościowe i jakościowe w składzie mikrobioty jelitowej prowadzą do rozwoju stanu zapalnego w organizmie, do rozwoju insuliooporności, leptynooporności oraz innych zaburzeń metabolicznych. Możemy również odczuwać nieprzyjemne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego jak: skurcze jelit, wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, możemy mieć problem z redukcją tkanki tłuszczowej, problemy skórne, szybciej „łapać” różne infekcje bakteryjne. Coraz częściej mówi się również o powiązaniu pomiędzy zaburzoną mikroflorą jelitową a większym występowaniem chorób o podłożu autoimmunizacyjnym. Reasumując: styl życia, w tym dieta wpływają na stan naszych jelit i to jakie bakterie będą zasiedlać nasz przewód pokarmowy, inaczej czy korzystne bakterie znajdują się w homeostazie z bakteriami potencjalnie chorobotwórczymi.

Opracowała: Agnieszka Kula, Dietetyk

Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami naszych posiłków i spróbowania naszej prawidłowo zbilansowanej diety pudełkowej, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków, Piaseczno, Piastów, Milanówek, Grodzisk Mazowiecki i okolicach – złóż zamówienie TUTAJ.

Ryż po chińsku z wołowiną i warzywami oraz Fit sernik bounty

Saltimbocca z kurczakiem w sosie paprykowym, ryż brązowy, sałatka z suszonym pomidorem i płatkami migdałów oraz Mini sałatka z karczochami i mozzarellą

Zobacz również

25 lipca 2021
Utrzymanie zrównoważonego poziomu wody jest niezbędne. Odwodnienie, ale też nadmierne nawodnienie mogą mieć niszczący wpływ na ogólny stan zdrowia. Dowiedz się ile wody należy spożywać.
8 lipca 2021
Kofeina znajduje się w wielu produktach spożywczych, w szczególności w różnych napojach. Poznaj jej sposób działania i wpływ na Twój organizm!
22 czerwca 2021
Jak przygotować niebieskie jedzenie oraz czemu zawdzięcza wyjątkowy kolor? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!