Mikrobiota jelitowa

Jeżeli zdrowo odżywiamy się, dostarczamy błonnik pokarmowy w odpowiedniej ilości, jesteśmy aktywni fizycznie, nie nadużywamy niesteroidowych leków przeciwzapalnych i antybiotyków, wysypiamy się, dobrze radzimy sobie ze stresem, to stwarzamy przyjazne środowisko dla rozwoju korzystnych bakterii w naszych jelitach.

Natomiast gdy bazujemy na produktach przetworzonych, bogatych w tłuszcz, z dużą zawartością cukrów prostych, jemy mało warzyw i owoców, śpimy krótko, często sięgamy po leki przeciwbólowe bez recepty lub leczymy infekcje wirusowe antybiotykiem (!) to zubożamy swoją mikrobiotę jelitową. Zaburzenia ilościowe i jakościowe w składzie mikrobioty jelitowej prowadzą do rozwoju stanu zapalnego w organizmie, do rozwoju insuliooporności, leptynooporności oraz innych zaburzeń metabolicznych. Możemy również odczuwać nieprzyjemne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego jak: skurcze jelit, wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, możemy mieć problem z redukcją tkanki tłuszczowej, problemy skórne, szybciej „łapać” różne infekcje bakteryjne. Coraz częściej mówi się również o powiązaniu pomiędzy zaburzoną mikroflorą jelitową a większym występowaniem chorób o podłożu autoimmunizacyjnym. Reasumując: styl życia, w tym dieta wpływają na stan naszych jelit i to jakie bakterie będą zasiedlać nasz przewód pokarmowy, inaczej czy korzystne bakterie znajdują się w homeostazie z bakteriami potencjalnie chorobotwórczymi.

Opracowała: Agnieszka Kula, Dietetyk

Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami naszych posiłków i spróbowania naszej prawidłowo zbilansowanej diety pudełkowej, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków, Piaseczno, Piastów, Milanówek, Grodzisk Mazowiecki i okolicach – złóż zamówienie TUTAJ.

Ryż po chińsku z wołowiną i warzywami oraz Fit sernik bounty

Saltimbocca z kurczakiem w sosie paprykowym, ryż brązowy, sałatka z suszonym pomidorem i płatkami migdałów oraz Mini sałatka z karczochami i mozzarellą

Zobacz również

28 lipca 2022
W dobie wszechobecnego dostępu do internetu nietrudno jest natknąć się na szkodliwe diety niemające żadnego poparcia w nauce lub wręcz takie, przed którymi nauka przestrzega. Niestety dezinformacja jest czymś powszechnym i dużo łatwiej jest nam zdecydować się na dietę poleconą np. przez koleżankę niż zaufać naukowym źródłom. Poza tym większość z nas uważa, że to nie dzięki zmniejszeniu podaży kalorii i większej ilości ruchu chudniemy, a dzięki eliminacji jednego z elementarnych składników odżywczych np. węglowodanów lub tłuszczy.
21 lipca 2022
W dzisiejszym wpisie przedstawimy prozdrowotne korzyści spożywania skrobi opornej, na które szczególną uwagę powinny zwrócić osoby odchudzające się oraz zmagające z insulinoopornością czy cukrzycą. Jak powstaje skrobia oporna Skrobia oporna jest jedną z frakcji błonnika pokarmowego, tzw. frakcja nierozpuszczalna. Pod wpływem ochładzania produktów skrobiowych, część zawartej w nich skrobi zmienia swoją strukturę na nieprzyswajalną (tzw. …

Skrobia oporna w diecie Więcej »

14 kwietnia 2022
Dieta wykluczająca produkty o wysokim indeksie glikemicznym powinna być odpowiednio skomponowana. Dowiedz się zatem, jakie posiłki mają niski IG!
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial