Jakie błędy popełniamy podczas odchudzania?

Można wyróżnić wiele czynników utrudniających osiągnięcie wymarzonej sylwetki. W poniższym wpisie skupimy się na kilku wybranych aspektach.

Zdarza się, że mamy zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie. Jesteśmy niecierpliwi i chcemy szybkich efektów. Zmieniamy swoje nawyki żywieniowe, mijają 2 tyg., ale nie widzimy jeszcze efektów diety. Nadal nosimy ten sam rozmiar ubrań. I jest to sytuacja naturalna, rezultatów zdrowszej diety ma jeszcze prawo nie być. Jak nasza masa ciała zwiększała się to nie trwało to 2 czy 3 tygodnie, dlatego proces chudnięcia również będzie wymagał czasu.

Przyczyną tycia na dietach redukcyjnych może być narzucony zbyt duży deficyt kaloryczny. Organizm w takich warunkach czuje się zagrożony, spowalnia metabolizm i zaczyna magazynować kalorie. W konsekwencji chudniemy wolniej.

Jeżeli słabo radzimy sobie ze stresem może to utrudniać zrzucenie nadprogramowych kilogramów  i dodatkowo powodować gromadzenie wody w organizmie. Wysoki poziom hormonu stresu jakim jest kortyzol, powoduje odkładanie tkanki tłuszczowej na karku, ramionach i w jamie brzusznej.

Czasem wydaje nam się, że jeżeli kiedyś łatwo schudliśmy, to zawsze już tak będzie. Niestety nie jest to prawda i wynika nie tylko z faktu, że z wiekiem przemiana materii zmienia się na naszą niekorzyść. Znaczenie ma również to, że odchudzanie zaczynamy z pewną pulą mięśni. Jeżeli zaczynamy kolejną już dietę w naszym życiu, w dodatku nieprawidłowo zbilansowaną to oprócz redukcji tkanki tłuszczowej, zmniejszamy również ilość tkanki mięśniowej. Podstawowa przemiana materii (PPM) zależy m.in. od ilości mięśni w organizmie. Jeżeli mamy ich mało, wówczas PPM także spowalnia. Wychodząc z diety zaczynamy jeść tyle co kiedyś, ale tyjemy dużo szybciej. Prawidłowa dieta
z odpowiednią ilością białka oraz odpowiednio dobrana aktywność fizyczna, chroni nasze mięśnie.

Na dietach nieracjonalnych, niskokalorycznych wzrasta poziom greliny, tj. hormonu głodu. Jeśli kończymy dietę, która była bardzo restrykcyjna, trudniej będzie nam kontrolować ilości spożytego jedzenia i poradzić sobie z uczuciem głodu, niż gdybyśmy stosowali dietę o kaloryczności dostosowanej do naszego organizmu. Mamy bowiem przeszkodę biologiczną w formie wysokiego poziomu greliny.

Na masę ciała wpływa m.in. posiłek zjedzony dzień wcześniej. Jeśli zjemy na kolację fetę, która zawiera w składzie dużo soli, wówczas rano możemy ważyć więcej niż po zjedzeniu pieczonego w ziołach kurczaka z warzywami czy zupę krem. Nadmiar soli wpływa na gospodarkę wodną organizmu i powoduje zatrzymywanie wody w tkankach. Warto dodać, że masa ciała może zmienić się w ciągu dnia. U kobiet natomiast znaczenie ma dzień cyklu. W trakcie odchudzania najlepiej kontrolować masę ciała raz na tydzień lub nawet co dwa tygodnie. Pomiar wykonać o tej samej porze i zawsze na tej samej wadze, ponieważ inne urządzenie może  dać już inny wynik.

Najlepszą dietą dla naszego organizmu jest taki sposób odżywiania, który możemy utrzymać przez całe życie. Zamiast rezygnowania z wielu produktów i katowania organizmu coraz to nowymi modnymi dietami z internetu, lepiej jeść rozsądnie. Efekty przyjdą z czasem, poprawi się również nasze zdrowie, pamięć, nastrój i poziom energii do działania.

Opracowała: Dietetyk Agnieszka Kula

Dzięki naszej diecie pudełkowej można uniknąć wielu z ww. błędów. Zamów ją już teraz!

Poniżej przedstawiamy smakołyki, które serwujemy w cateringu dietetycznym Get Fit.

Włoska sałatka z pastrami i parmezanem z dressingiem vinegret oraz Sałatka z paprykowym serem łotewskim z dressingiem z granata i żurawiny

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *