właściwości buraka

Dlaczego warto jeść buraki?

Wartości odżywcze buraka

Większość z nas wie, że buraki są zdrowe, ale mimo to nie spożywamy ich zbyt często. Zwykle
kojarzone są tylko z prostym dodatkiem do obiadu, a mają one znacznie większy “potencjał” w kuchni. Buraki są źródłem witaminy C, B6, magnezu, cynku, żelaza, kwasu foliowego i przeciwutleniaczy. Co jeszcze mają w sobie?

Czy warto jeść buraki?

Ciekawym związkiem występującym w burakach są barwniki – betacyjaniny. Swoją intensywną barwę zawdzięczają betaninie. Betanina jest świetnym antyutleniaczem – niszczy wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia się i uszkadzają struktury DNA wywołując nowotwory. Zaleca się picie soku z buraka osobom podczas walki z nowotworem lub po chemioterapii. Dzięki zawartości żelaza i beta-karotenu buraki wpływają na lepsze przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają układ krwionośny również poprzez obniżenie stężenia homocysteiny we krwi – czynnika ryzyka rozwoju wielu chorób, w tym zmian miażdżycowych. Buraki to warzywa alkalizujące. Oznacza to, że pomagają odkwaszać organizm. Przez nadmierne spożywanie wysoko przetworzonej żywności czy słodyczy, często borykamy się z problemami żołądkowymi. Właściwości odżywcze buraków są ogromne. Normalizują równowagę kwasowo-zasadową poprzez regulację wydzielania kwasu żółciowego. Są również źródłem kwasu foliowego, który jest bardzo ważnym szczególnie podczas ciąży i rozwijania się płodu. Co więcej odpowiada za nasz nastrój, uspokaja, wycisza i zapobiega zmęczeniu, przetrenowaniu oraz przepracowaniu psychicznemu i fizycznemu.

Buraki mogą być podawane w bardzo wielu odsłonach. To nie tylko barszcz czerwony czy ćwikła. Ciekawą propozycją jest np. carpacio z buraka, brownie z jego dodatkiem, sałatki czy różnego typu smoothie. Świetnie smakuje w tartach czy nawet jako frytki! Buraki dają wiele dobrego i wspomagają pracę naszego organizmu. Dlatego znalazły swoje miejsce w naszych dietach, zapraszamy do wypróbowania! Dowiedz się również co można jeść na diecie bezglutenowej

Opracowała: Hanna Antosiewicz, Stażystka Get Fit Catering

W poniższej galerii zobaczycie nasze smaczne i pełnowartościowe posiłki z burakiem i nie tylko. Warszawa, Pruszków, okolice – zamów dietę pudełkową Get Fit

Brownie z burakiem oraz Tagliatelle z indykiem w sosie grzybowym z carpaccio z buraka i rukolą

Amerykański burger z frytkami z batatów i surówką oraz Ptasie mleczko z chia


Zobacz również

25 lipca 2021
Utrzymanie zrównoważonego poziomu wody jest niezbędne. Odwodnienie, ale też nadmierne nawodnienie mogą mieć niszczący wpływ na ogólny stan zdrowia. Dowiedz się ile wody należy spożywać.
8 lipca 2021
Kofeina znajduje się w wielu produktach spożywczych, w szczególności w różnych napojach. Poznaj jej sposób działania i wpływ na Twój organizm!
22 czerwca 2021
Jak przygotować niebieskie jedzenie oraz czemu zawdzięcza wyjątkowy kolor? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!