dieta ketogeniczna

Czy dieta ketogeniczna ma sens?

Zaczynając naszą przygodę z odchudzaniem stajemy przed ważnym wyborem – jaką dietę wybrać? Obecnie dużą popularnością cieszy się dieta ketogeniczna, więc duża część osób decyduje się właśnie na nią. Dlaczego?

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Nazywamy tak dietę niskowęglowodanową, z którą dostarczamy ok. 5-10% energii z węglowodanów, ok. 10% z białka, a ok. 80-90% z tłuszczu. Jej celem jest przeprogramowanie organizmu tak, by jego głównym źródłem energii nie była glukoza, tylko ketony. Inaczej mówiąc w trakcie tej diety adaptujemy się do pobierania energii z tłuszczu, a nie z cukru. Dzięki temu nasz organizm wchodzi w stan ‘ketozy’, co wiąże się z wieloma korzyściami.

Z początku tak radykalna zmiana jest dla organizmu nienaturalna, więc reaguje on osłabieniem, niechęcią i złym samopoczuciem. Z czasem jednak ciało zaczyna się przyzwyczajać do nowej sytuacji – czujemy się wtedy niezwykle lekko, wesoło, wręcz euforycznie!

W związku z utratą zapasów glikogenu oraz ze słabszym utrzymaniem sodu tracimy dużo wody, więc początek diety daje nam niesamowite rezultaty – czujemy się szczuplejsi, nie jesteśmy spuchnięci i po prostu chce nam się dalej chudnąć!

Zasady diety ketogenicznej

Ale, ale! Dieta ketogeniczna to nie tylko przyjemności. Wbrew pozorom, trzeba włożyć naprawdę dużo pracy w wypracowanie w sobie odpowiednich nawyków i przestrzeganie ich. Musimy się bardzo pilnować, by nie przekroczyć wymaganej ilości węglowodanów, a gdy wokół niemal wszystkie produkty żywnościowe je zawierają (nawet leki!), nietrudno o pomyłkę.

Aby z powodzeniem stosować dietę ketogenną, należy stosować się do ścisłych zaleceń. Istnieje cała lista produktów zakazanych, a tych dozwolonych jest ograniczona ilość.

dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna – dla kogo?

Jakby się nad tym zastanowić, to w przypadku większości z nas zboża oraz produkty zbożowe, ziemniaki i owoce stanowią bardzo ważny element codziennej diety. Rezygnacja z tych produktów dla niektórych może okazać się niemal niemożliwa. Może też doprowadzić do szybkiego powrotu do starej diety i w efekcie do przybrania na wadze, tzw. efektu jo-jo.

Kolejna sprawa to różnorodność. Ze względu na to, że w diecie keto mamy ograniczone możliwości w przygotowywaniu posiłków, po około 2-3 miesiącach tracimy zapał. Bogate w tłuszcz posiłki nie satysfakcjonują już tak jak na początku. Zwłaszcza, że w większości przypadków nie można sobie pozwolić na obiad w restauracji. Najlepiej wszystkie posiłki przygotowywać samemu lub korzystać z cateringu – tak, by mieć pewność, że nasza podaż węglowodanów nie jest przekroczona.

Dietą ketogeniczną przede wszystkim powinny się zainteresować osoby cierpiące na padaczkę, otyłość, cukrzycę, Alzheimera, Parkinsona oraz AZS. Dzięki ograniczeniu węglowodanów można chociaż częściowo uwolnić się od niektórych dolegliwości, co ułatwia leczenie. Takie posunięcie trzeba jednak w każdym przypadku omówić z lekarzem.

Czy warto być na keto?

Masz dużo wolnego czasu, zapał, lubisz gotować i nie przeszkadza Ci brak zbóż w diecie? Lubisz mieć życie pod kontrolą, nie jadasz w restauracjach i lubisz wyzwania? W takim razie ta dieta jest dla Ciebie! Zanim jednak zakasasz rękawy i weźmiesz się za przygotowywanie posiłków – zapoznaj się z naszym artykułem – ketoza co to? Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej i przede wszystkim nie daj diecie zdominować Twojego życia. Realizuj swoje pasje oraz cele, spotykaj się z przyjaciółmi i po prostu ciesz się życiem!

Przygotowała: Antonina Bielecka, Stażystka Get Fit Catering

Zobacz również

5 grudnia 2021
Kasza jaglana jest znana ze swoich właściwości rozgrzewających i przeciwwirusowych. Lista jej zalet jest jednak znacznie dłuższa. Dowiedz się więcej!
25 listopada 2021
Kiszonki są źródłem witamin i minerałów. Czy jednak każdy może po nie sięgać? Odpowiadamy, czy są one zdrowe i czy można je często spożywać.
28 października 2021
Robiąc zakupy większość z nas zwraca szczególną uwagę na etykietę. Sprawdzamy, czy skład produktu nie zawiera niepożądanych, potencjalnie szkodliwych dodatków, barwników czy konserwantów. Część z nich jest tworem syntetycznym, niektóre w nadmiarze faktycznie mogą nie być obojętne dla naszego zdrowia. Preferujemy produkty bio lub organiczne, koniecznie nieprzetworzone, ponieważ automatycznie kojarzymy naturalne produkty z czymś zdrowym …

Naturalne trucizny w żywności Więcej »