Warzywa i owoce w diecie (cz. 2)

Najważniejszy wniosek z naszego ostatniego wpisu, to im bardziej kolorowo na talerzu, tym więcej dostarczamy do organizmu różnorodnych związków prozdrowotnych.

W poprzednim artykule opisaliśmy 3 grupy kolorystyczne: żółto-pomarańczowe, czerwone, niebiesko-purpurowe, a poniżej scharakteryzujemy  zielone i białe.

  1. Zielone: ogórek, zielona papryka, szpinak, jarmuż, rukola, groszek, brokuł, brukselka, szparagi, karczoch, kiwi, awokado, gruszki, agrest. Część z wymienionych produktów zawiera luteinę i zeaksantynę, czyli dwa barwniki z grupy karotenoidów, które koncentrują się głównie w siatkówce oka. Jako silne antyutleniacze pełnią funkcję ochronną przed wolnymi rodnikami oraz mają znaczenie w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej. Natomiast warzywa krzyżowe, czyli brokuł, kapusta, jarmuż, brukselka są bogate w biaoktywne związki tzw. indole oraz izotiocyjaniany, w tym szczególnie znany sulforafan. Mają działanie przeciwnowotworowe.
  2. Białe warzywa i owoce, np. cebula, por, czosnek, szalotka. Zawarte w nich związki siarkowe mają działania przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Wzmacniają odporność organizmu, dlatego są szczególnie zalecane w diecie w okresie jesienno-zimowym. Do tej grupy należą również ziemniaki, kalafior, topinambur, biała rzepa, banany, jabłka, imbir. Część białych warzyw i owoców dostarcza korzystnych dla zdrowia flawonoidów. Flawonoidy spożywane wraz z dietą mają znaczenie profilaktyczne w schorzeniach cywilizacyjnych, np. miażdżycy, cukrzycy, nowotworach, chorobach neurodegeneracyjnych.

Dieta pudełkowa Get Fit, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków i okolicach zamówisz TUTAJ. Poniżej publikujemy zdjęcia naszych ostatnich posiłków.

Zapiekanka z kaszy manny z sosem porzeczkowym i owocami oraz Pasztet ze szparagami, pieczywem razowym, konfiturą z rabarbaru i bukietem świeżych warzyw

Kokosowa granola z jogurtem straciatella i owocami oraz Kotleciki ziemniaczane a’la ruskie z twarożkiem tzatziki

Zobacz również

23 maja 2021
Szukasz alternatywy dla mleka krowiego? Poznaj napoje roślinne, które mogą zastąpić zwierzęce mleko w Twojej diecie. Sprawdź różnice!
10 maja 2021
Wiele słyszy się o sposobach na budowanie masy mięśniowej. Pytanie jednak, które z nich są bezpieczne. Poznaj fakty na ten temat!
28 kwietnia 2021
Podpowiadamy jak ograniczyć spożywanie słodyczy oraz na co możesz je zamienić. Sprawdź kilka naszych rad, które pomogą Ci wprowadzić zdrowe nawyki!