Niebieskie jedzenie

Ostatnio zafascynował mnie kolor niebieski. Wiecie, że jest on najrzadziej spotykanym kolorem w naturze? Co ciekawe, kolor niebieski w naturze bardzo rzadko występuje jako pigment. Umaszczenie u niektórych ptaków czy motyli zawiera niebieski, jednak jest to spowodowane specjalną strukturą skrzydeł czy piór przez które załamują się światło tworząc kolor niebieski dla naszego oka. Ale nie przyszliście, żeby czytać o piórach tylko o niebieskim jedzeniu, więc przyjrzyjmy się mu bliżej.

Klitoria ternateńska – niebieski napar

Klitoria ternateńska (Clitoria ternatea) z rodziny Fabaceae (bobowate) można śmiało ująć jako magiczną roślinę.

Klitoria jest znana przede wszystkim ze swoich właściwości kolorystycznych po zaparzeniu. Napar z kwiatów jest niebieski, natomiast w środowisku kwaśnym zmienia kolor na różowo-fioletowy. Wysoka zawartość flawonoidów (antocyjanów) w tych kwiatach sprawia, iż mogą być one stosowane jako barwnik i szeroko wykorzystywane w wielu narodowych kuchniach.

Właściwości barwiące kwiatów klitorii wykorzystuje się w azjatyckiej kuchni. W Tajlandii, Birmie i Malezji możemy spotkać ryż, desery i napoje w niebieskim kolorze, które powstały właśnie na bazie naparu z klitorii. Oprócz tego posiada również właściwości prozdrowotne. Kwiaty klitorii pozytywnie wpływają na układ nerwowy: poprawiają pamięć oraz wspierają i rozwijają zdolności intelektualne. Dodatkowo pomagają w redukcji stresu i podnoszą nastrój. Brzmi to jak kwiatek dla studentów, akurat na zbliżającą się sesję egzaminacyjną. W kwiatach zawarte są również antyoksydanty, które pozytywnie wpływają na siatkówkę i funkcjonowanie oczu oraz kondycję skóry i włosów.

Napar przygotowujemy z 6-7 kwiatków na 200ml wody i zalewamy wrzątkiem. Możecie dosłodzić napar jedną łyżeczką erytrytolu, a następnie zalać sokiem z jednej cytryny. Jako dekorację możecie użyć plastra pomarańczy i gałązkę rozmarynu.

Niebieska spirulina

Niebieska spirulina (fikocyjanina) jest niebieskim pigmentem wytwarzanego z niebiesko-zielonych alg Arthrospira platensis, należąca do grupy sinic. Znana jest też pod nazwą „blue majik”, nie tylko posiada piękny kolor, ale również wiele właściwości leczniczych . Kolor spiruliny zawdzięczamy naturalnemu niebieskiemu barwnikowi – fitocyjaninie, który jest cennym składnikiem odżywczym. Spirulina jest bogata w minerały i witaminy. Bogata w witaminę B12, A, białko, kwasy tłuszczowe, błonnik, potas i żelazo. Odpowiedzialna jest za poprawę funkcjonowanie układu odpornościowego, oczyszcza i odtruwa nasz organizm oraz łagodzi stany zapalne.  

Niebieska spirulina wartości odżywcze

Sproszkowaną spirulinę możemy dorzucić do kawy, koktajli białkowych owsianki czy do wypieków. Dodatek ten możemy używać do koktajli, owsianek lub wypieków. Blue majik najprościej można dostać zamawiając ją przez internet.

Niebieska latte ze spiruliną

Składniki:

  • 200ml mleka lub napoju roślinnego
  • 1 łyżeczka niebieskiej spiruliny

100 ml mleka połącz dokładnie z niebieską spiruliną, pozostałe mleko podgrzej i spień. Wlej niebieskie mleko na dno, a resztę mleka wlej po łyżeczce do szklanki. Lej powoli, aby uzyskać granicę pomiędzy kolorami. Dekoracyjnie możesz posypać piankę spiruliną.

Jeśli potrzebujesz kofeiny, możesz dodać jedno espresso.

Niebieska latte ze spiruliną

Owoce jagody kamczackiej

Jagoda kamczacka jest odmianą wiciokrzewu sinego, w Polsce jednak bardziej znana jest pod nazwą wiociokrzew kamczacki. Wywodzi się ona z terenów Azji, natomiast możemy ją spotkać również w Polsce.

Roślina ta jest uprawiana dla niebieskich owoców, które posiadają wiele wartości odżywczych. W Polsce jagoda kamczacka zyskuje dopiero swoją popularność, jednakże niektórzy amatorzy posiadają ją już w swoich ogrodach. Owoce nie nadają się do uprawy towarowej z uwagi na trudny zbiór i małą wydajność roślin. Owoce są wykorzystywane do produkcji naparów, konfitur, nalewek oraz wina.

Jagody są bogate w witaminy i minerały, dzięki czemu owoc ten jest nazywany owocem wiecznej młodości. Wartościowe składniki odżywcze znajdujące się w jagodzie to między innymi:

  • witamina C, która jest naturalnym przeciwutleniaczem. Wzmacnia ona układ odpornościowy i zmniejsza ryzyko infekcji wirusowych i bakteryjnych.
  • związki fenolowe (m.in. antocyjany, flawonoidy, proantocyjanidyny i kwasy fenolowe), które zmniejszają wpływ wolnych rodników oraz posiadają sile właściwości przeciwutleniające.
  • witaminy z grupy B – działają pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego
  • witamina A – poprawia kondycję skóry, włosów, paznokcie, wpływa korzystnie na wzrok oraz wspomaga gospodarkę hormonalną
  • składniki mineralne – żelazo, krzem, magnez, mangan, miedź, fosfor
  • epikatechiny, które są ergogenicznymi przeciwutleniaczami. Związki te przeciwdziałają rozwojowi cukrzycy, niewydolności serca, udarów czy nowotworów.
  • kwasy organiczne (kawowy i chlorogenowy), które są odpowiedzialne za normalizację pracy jelit oraz chronią również wątrobę i komórki nerwowe.

Który niebieski produkt do jedzenia spodobał się Wam najbardziej? Który byście chcieli spróbować jako pierwszy?

Na lato polecam Wam bardzo klitorię, która idealnie się sprawdza z lodem i cytryną dając wymarzony letni napój zmieniający kolory.

Opracowała: Maria Biernacka, Stażystka Get Fit Catering dietetyczny

Zobacz również

21 września 2021
W obecnych czasach wzdęcia są popularnym problemem dotykającym zarówno osoby starsze, jak i młodsze, zdrowe oraz chore. Ma na nie wpływ szereg czynników, nie tylko to, co spożywamy, ale też jak! W tym artykule dowiemy się skąd właściwie wzdęcia się biorą i jak im przeciwdziałać. Czym są wzdęcia? Aby wiedzieć, jak zapobiegać tym dolegliwościom i …

Co jeść, żeby nie mieć wzdęć? Więcej »

13 września 2021
Zaczynając naszą przygodę z odchudzaniem stajemy przed ważnym wyborem – jaką dietę wybrać? Obecnie dużą popularnością cieszy się dieta ketogeniczna, więc duża część osób decyduje się właśnie na nią. Dlaczego? Dieta ketogeniczna – na czym polega? Nazywamy tak dietę niskowęglowodanową, z którą dostarczamy ok. 5-10% energii z węglowodanów, ok. 10% z białka, a ok. 80-90% …

Czy dieta ketogeniczna ma sens? Więcej »

3 września 2021
Zastanawiasz się, co można jeść na diecie niskowęglowodanowej? Odpowiadamy i przedstawiamy przykładowy jadłospis na jeden pełny dzień!