Fleksitarianizm

Fleksitarianizm jest to model żywienia polegający na spożyciu w głównej mierze produktów pochodzenia roślinnego, dopuszczalne są nabiał i jaja, natomiast mięso, w tym ryby włączone są do diety okazjonalnie. W chwili obecnej nie ma jednej obowiązującej definicji fleksitarianizmu
i sztywnych norm podających ile tygodniowo porcji mięsa jest dopuszczonych.

Najprościej mówiąc jest to więc swego rodzaju kompromis żywieniowy między wegetarianizmem
a tradycyjną dietą. Może być również etapem przejściowym dla osób, które chcą przejść na wegetarianizm.

Ograniczenie w diecie mięsa czerwonego i jego przetworów jest elementem profilaktyki chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, niektórych nowotworów. Mniej jest w diecie fleksitariańskiej nasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem jest m.in. tłuste mięso. Przekłada się to na poprawę profilu lipidowego.

Zastąpienie mięsa roślinami strączkowymi, zbożami o wysokiej wartości odżywczej i zdrowotnej- komosa ryżowa i amarantus oraz zwiększenie udziału warzyw, owoców, orzechów, przekłada się na większą podaż błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów w diecie. Mniejsze spożycie mięsa wpływa również pozytywnie na nasze środowisko.

A jak zastąpić mięso w diecie? Czasem wystarczy niewielka zmiana składnika, np. użycie tofu zamiast kurczaka czy indyka, jak to zrobiliśmy w tajskiej zupie z fasolką szparagową, paprykowym tofu i makaronem ryżowy, czy zamiast tradycyjnych pulpecików drobiowych przygotowaliśmy dla Was
w diecie wegetariańskiej kotleciki z batatów w sosie dyniowym. Zamiast gotowych wędlin na śniadanie wartościowe będą wegetariańskie pasztety z soczewicy/ciecierzycy, hummus, guacamole czy pieczona owsianka z jogurtem i owocami.

Tylko źle zbilansowana dieta fleksitariańska może niekorzystanie wpłynąć na zdrowie. Ma to miejsce wówczas, jeżeli odżywiamy się monotonnie, wybieramy produkty wysoko przetworzone
i przypadkowo komponujemy posiłki. Należy pamiętać, że białko pochodzenia roślinnego jest niepełnowartościowe. W ciągu dnia należy więc zadbać o wzajemne uzupełnienie się aminokwasów
i łączenie, np. strączki ze zbożami, strączki z  orzechami lub nasionami, zboża i warzywa, warzywa i orzechy. Nie musimy jednak tego robić w tym samym posiłku, musimy o to zadbać w ciągu dnia. Ważna jest więc różnorodność wybieranych produktów.

Fleksitarianizm wydaje się bezpiecznym modelem żywienia, natomiast należy pamiętać że dieta powinna być dobrana indywidualnie do danej osoby, z uwzględnieniem jej stanu zdrowia, stylu życia, upodobań kulinarnych. Nie powinna to być chwilowa moda, ale dieta z którą będziemy mogli związać się na dłużej 😊

W cateringu Get Fit możliwe jest zamówienie różnych rodzajów diet w trakcie jednego zamówienia, zatem możemy wybrać dietę wegetariańską, a w pewne dni dietę standardową, gdzie znajdziemy mięso. Poniżej prezentujemy zdjęcia diety pudełkowej Get Fit w wersjach wegetariańska i standardowa.

Zachęcamy do spróbowania naszej prawidłowo zbilansowanej diety pudełkowej, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków i okolicach – złóż zamówienie TUTAJ.

Cynamonowa granola z jogurtem z chia i wanilią oraz Sernikowa owsianka z sosem wiśniowym i sałatką owocową z jagodami goji

Pierś kurczaka faszerowana pieczarkami z kaszą gryczaną i sałatką z batatami oraz Pełnoziarniste buraczane naleśniki z twarożkiem i warzywami

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *