Dlaczego warto jeść ryby?

Statystyczny Polak je o ok. 50% mniej ryb niż Europejczyk. Może to wynikać z faktu, że ryby kojarzymy z potrawą świąteczną. Innym powodem jest ich nieumiejętne przygotowywanie i problem z pozbyciem się charakterystycznego zapachu. Często rezygnujemy z ryb na rzecz mięsa, a jeżeli już wybieramy się do sklepu to wybieramy paluszki rybne lub inne “rybopodobne” wyroby. A warto wiedzieć jakie wartości  prozdrowotne mają ryby, a następnie wprowadzić ten produkt na stałe do jadłospisu.

Ryby są głównym źródłem kwasów omega 3 w diecie. Kwasy te posiadają wiele prozdrowotnych właściwości! Zapobiegają powstawaniu blaszki miażdżycowej, wspomagają pracę serca i układu krążenia. Korzystnie wpływają na profil lipidowy, czyli redukują stężenie triglicerydów w surowicy i podwyższają stężenie cholesterolu HDL → dobrego cholesterolu. Wpływają na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób neurodegeneracyjnych oraz wpływają korzystnie na rozwój płodu w okresie ciąży, jak i rozwój dziecka po urodzeniu. Co więcej – wspomagają pamięć i koncentrację! Rybami z największą zawartością kwasów omega 3 są: łosoś, tuńczyk, sardynki i makrela.

Ryby są źródłem pełnowartościowego białka. Co to oznacza? Ich mięso zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne (takie, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć) w ilościach i proporcjach odpowiadających zapotrzebowaniu człowieka, zapewniających odpowieni rozwój i funkcjonowanie organizmu. Ryby to kopalnia składników mineralnych oraz witamin. Witamina D wzmacnia kości i zęby, pełni funkcje regulacyjne wielu narządów i tkanek, zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu. Natomiast witamina A poprawia kondycję skóry i funkcjonowanie gałki ocznej. Witamina E wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, przeciwdziała starzeniu się organizmu oraz bezpłodności. Fosfor, wapń, selen i jod to tylko niektóre ze składników mineralnych występujących w rybach. Szczególnie należy zwrócić uwagę na selen, który jest antyoksydantem zapobiegającym procesom starzenia, zmniejsza ryzyko występowania nowotworów oraz wzmacnia układ odpornościowy. Jod z kolei jest głównym pierwiastkiem mającym największy wpływ na prawidłową pracę tarczycy.

Ryby to skarbnica wartości odżywczych, dlatego i one znalazły miejsce w naszych daniach. Możecie ich zasmakować w postaci past kanapkowych, w sałatkach, w pysznych wydaniach obiadowych! Najczęściej serwujemy je w diecie wegetariańskiej, o której możecie poczytać tutaj

Opracowała: Hanna Antosiewicz, Stażystka Get Fit Catering

Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami naszych posiłków i spróbowania naszej prawidłowo zbilansowanej diety pudełkowej, którą dostarczamy w Warszawa, Pruszków, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki i okolicach – złóż zamówienie TUTAJ.

Sałatka tajska z makaronem sojowym i krewetkami oraz Pełnoziarnista kanapka z łososiem wędzonym i fetą

Nuggetsy rybne z kaszą bulgur i surówką oraz Kalmary z makaronem sojowym

Zobacz również

23 maja 2021
Szukasz alternatywy dla mleka krowiego? Poznaj napoje roślinne, które mogą zastąpić zwierzęce mleko w Twojej diecie. Sprawdź różnice!
10 maja 2021
Wiele słyszy się o sposobach na budowanie masy mięśniowej. Pytanie jednak, które z nich są bezpieczne. Poznaj fakty na ten temat!
28 kwietnia 2021
Podpowiadamy jak ograniczyć spożywanie słodyczy oraz na co możesz je zamienić. Sprawdź kilka naszych rad, które pomogą Ci wprowadzić zdrowe nawyki!